Advies voor zwangeren

Over het algemeen kun je, wanneer je zwanger bent, alles blijven doen wat je daarvoor ook deed zoals werk, sport, seks, autorijden enzovoorts. Het is belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, naar je lichaam luistert en een aantal leefregels in acht neemt. Met vragen hierover kun je bij ons terecht. Ook geven we na aanmelding de folder 'Zwanger!' mee met informatie over deze adviezen.

Hieronder vatten we de belangrijkste adviezen samen:
 

  • Voeding. Eet gezond en gevarieerd. Meer informatie over gezond eten in de zwangerschap vind je op www.voedingscentrum.nl bij ‘zwangerschap.’ Ga in de zwangerschap niet lijnen. Eet geen (half) rauw vlees zoals biefstuk, tartaar of filet américain. Hierin kan toxoplasmose voorkomen. Om dezelfde reden moeten groenten en fruit altijd goed gewassen worden. Eet geen zachte kazen die gemaakt zijn van rauwe melk (au lait cru). Rauwe melk, bijvoorbeeld van de boer, moet je van te voren koken. Hierin kan de listeria-bacterie groeien. Wil je mee weten over gezond eten in de zwangerschap? Dietiste Maaike Brinkhorst houdt maandelijks spreekuur bij ons op de praktijk : http://www.maaikefoodcoaching.nl
  • Inname van extra vitamines is bij gezond en gevarieerd eten niet nodig, behalve foliumzuur. Teveel vitamine A kan de baby schaden. Eet daarom liever geen lever en niet vaker dan eenmaal per dag producten van lever zoals leverworst. Over extra vitamine D zijn de meningen verdeeld. Eet je weinig melkproducten of heb je een donkere huid dan is aanvulling zinvol vanaf de derde maand van de zwangerschap (400 IE per dag).
  • Geadviseerd wordt om foliumzuur (0,4 of 0,5 mg per dag) te slikken tot een zwangerschapsduur van 10 weken gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Het best kan hiermee begonnen worden als je zwanger wilt worden maar ook als je al zwanger bent als je dit advies leest is starten nog zinvol. Foliumzuur vermindert de kans op een baby met open rug.
  • In de uitwerpselen van (vooral jonge) katten komt een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Draag handschoenen bij het verschonen van de kattenbak en werken in de tuin of laat deze klusjes aan een ander over. Overigens hebben veel mensen reeds beschermende antistoffen tegen toxoplasmose. Zie ook bij voeding.
  • Mogelijk is het gedurende de eerste 3 maanden verstandig om langdurig hete baden, sauna of zonnebank te vermijden (niet wetenschappelijk bewezen).
  • Rook niet en vermijd rokerige ruimten. Baby's krijgen minder toevoer van bloed (minder eten) en minder zuurstof en een toename van giftige stoffen. Baby's van rokende moeders zijn bij de geboorte vaker te klein en vaker ziek. Stoppen met roken is moeilijk maar veel beter dan minderen. Wij willen je ermee helpen. Kijk ook bij Links voor hulp en informatie.

 

 

  • Drink geen alcohol.
  • Gebruik geen drugs.
  • Gebruik medicijnen slechts op advies van je dokter of verloskundige. Vertel dat je (mogelijk) zwanger bent, ook bij de apotheek en/of bij de tandarts. Lees bij zelfhulpmedicijnen altijd in de bijsluiter het advies voor zwangeren, dit geldt ook voor crèmes. Bij twijfel: niet gebruiken. Bij pijnklachten kun je zonder bezwaar paracetamol gebruiken.
  • Bij tand- of mondklachten: breng een extra bezoek aan de tandarts. Er is een relatie tussen langdurig ontstoken tandvlees en vroeggeboorte.
  • Voor sporten geldt: doe wat je altijd deed maar verminder of stop wanneer je er klachten van krijgt. Zwemmen, fietsen en fitness kun je meestal tot het eind van de zwangerschap beoefenen met andere sporten moet je meestal eerder stoppen. Sporten waarbij je snel botst of valt zijn minder verstandig, vooral na de eerste maanden. Enkele sporten zijn gevaarlijk voor de zwangerschap zoals diepzeeduiken.
  • Ga gerust op vakantie als je zwanger bent. Vliegen kan bij de meeste maatschappijen tot 32 weken. Bij verre, meestal tropische bestemmingen kan er een verhoogd infectierisico zijn waarvoor inentingen nodig zijn. Informeer hierover bij de GGD en meldt dat je zwanger bent. Sommige bestemmingen worden afgeraden voor zwangeren. Het is niet aan te raden langdurig op grote hoogte, boven 2000 meter te verblijven.
  • Seks mag. Wij geven het advies (tijdelijk) met seks te stoppen bij verlies van bloed of vruchtwater of als vrijen pijn doet. Bespreek dit met ons.
  • Sommige werkomstandigheden kunnen risico’s meebrengen. Wij bespreken dit tijdens de eerste controle. Langdurige werkstress kán invloed hebben op de groei van de baby. Download de folder ‘Veilig en gezond werken tijdens de zwangerschap’ op www.szw.nl
  • Bij vragen of problemen: raadpleeg ons.
    En vergeet niet te genieten van je zwangerschap.

Boeken

Er zijn erg veel boeken over zwangerschap en baring verkrijgbaar. Vrouwen vragen ons vaak om een advies hierin. Veel boeken zijn vertalingen uit andere landen waar andere gebruiken bestaan. Denk bij voorbeeld aan de thuisbevalling die in veel landen niet mogelijk is of de kraamverzorgende die daar niet bestaat. Kies dus liever voor een oorspronkelijk Nederlands boek. Een paar tips over boeken die ons goed bevallen:

  •   'Veilig Bevallen' van verloskundigen Smulders en Croon gaat in op alle vragen over bevallen en de begeleiding hierbij door de verloskundige en is een goede voorbereiding op bevalling.
  •  'Veilig Zwanger' van de zelfde schrijfsters heeft dezelfde invalshoek maar dan over de zwangerschap.
  •  De Geboortegids van Mariël Croon en Joris van der Post (gynaecoloog)

Websites

Op onderstaande websites vind je betrouwbare informatie